Als jongerencoach is het belangrijk om rekening te houden met de beleefwereld van jongeren. Daarbij merk ik dat het belangrijk is om jongeren op een andere manier te benaderen/begeleiden dan jonge kinderen en ook weer anders dan volwassenen.
Als moeder van 2 jongvolwassen zoons, heb ik van dichtbij de ontwikkeling van jongeren mee mogen maken en heb ik deelgenoot mogen zijn van hun proces in ontwikkeling tot een zelfstandig volwassen persoon. Daarbij heb ik geleerd dat ieder zich op zijn eigen manier ontwikkelt, dat je een eigen persoon bent en het mooi is om jezelf zoveel mogelijk op jouw eigen manier te mogen en kunnen ontwikkelen.
Vanuit mijn kennis en ervaring als coach en logopedist, ben ik als jongerencoaching gespecialiseerd in:
- hooggevoeligheid
- sensorische informatieverwerking (prikkelverwerking)
- beelddenken
- faalangst / onzekerheid / zelfvertrouwen
- rouwverwerking
- communicatieve problemen, zoals taalontwikkelingsstoornis (TOS) en spreekangst
- logopedische hulpvraag zoals bv duidelijker willen spreken en/of stemproblemen
Hooggevoeligheid – hoogsensitiviteit
Als hooggevoelige jongere voel je je vaak anders dan anderen. Je ervaart dingen om je heen anders dan anderen, je voelt meer, je ziet meer en begrijpt dingen sneller. De informatie om je heen kun je als intenser ervaren en op een dieper niveau verwerken. Je ziet vaak meer details, bent gevoeliger voor eerlijkheid en rechtvaardigheid en hebt vaak een sterk ontwikkelde intuïtie.
Dit kan resulteren in o.a.:
- overprikkeling (door een grotere hoeveelheid informatie die binnenkomt),
- het oppakken van non-verbale informatie (het ‘tussen de regels doorlezen’),
- jezelf wegcijferen (de ander willen helpen, omdat je de ander sterk aanvoelt),
- onzekerheid en minder zelfvertrouwen
Door mijn eigen ervaringen met hooggevoeligheid binnen ons gezin heb ik mij de afgelopen jaren hierin flink verdiept en heb ik er veel over geleerd; wat is hooggevoeligheid, waar kun je rekening mee houden, wat zijn valkuilen, hoe kun je jezelf en je omgeving hierop aanpassen.
Door deze jarenlange ervaring en mijn opgedane kennis over hooggevoeligheid kan ik jou als hooggevoelige jongere goed ondersteunen en begeleiden. Wat zijn jouw kenmerken, kwaliteiten en valkuilen van hooggevoeligheid? Hoe kun je hier het beste mee omgaan, wat helpt jou?
Sensorische informatieverwerking (prikkelverwerking)
Hooggevoeligheid en sensorische informatieverwerking (pirkkelverwerking) hebben veel raakvlakken met elkaar. Bij beiden is sprake van meer dan gemiddelde gevoeligheid voor prikkels uit de omgeving.
Sensorische Informatieverwerking wil zeggen het kunnen opnemen, selecteren en integreren van informatie die via de zintuigen (horen, zien, voelen, proeven, ruiken, evenwicht) binnenkomt.
Als de sensorische informatieverwerking niet goed verloopt, kun je hier soms last van hebben. De prikkels uit de omgeving komen dan sterker of juist zwakker bij je binnen, waardoor je extra heftig op iets kunt reageren of iets juist minder waarneemt dan anderen. Hierdoor kun je je anders voelen dan anderen. Waarom reageer ik hier meer op dan de ander? Waarom merkt de ander het wel en ik niet?
Dit kan je onzeker maken of ervoor zorgen dat je sneller boos of verdrietig reageert dan anderen.
Inzicht in je eigen prikkelverwerking kan je helpen om jezelf en de omgeving beter te leren begrijpen.
We onderzoeken samen waar jij gevoeliger of minder gevoelig voor bent en wat hierbij helpend is voor jou.
Beelddenken
De meerderheid van de mensen zijn ‘taaldenkers’ en denken in woorden. Dat is waarom onze maatschappij en het onderwijs vooral zijn gericht op taaldenken.
Beelddenkers denken in beelden en hebben dus een andere manier van denken en informatie verwerken. En dus een andere manier van leren en je de lesstof eigen maken. Het ervaren van dit verschil kan je onzeker maken en ervoor zorgen dat je je anders voelt en kan je belemmeren op school.
Vanuit mijn logopedische achtergrond ben ik gewend om voor kinderen veel te visualiseren (in beelden te denken), omdat kinderen met een taalontwikkelingsstoornis ook veel baat hebben bij een andere uitleg dan de talige uitleg, dus bijvoorbeeld door middel van plaatjes, gebaren, picto’s of voorwerpen.
Ook voor beelddenkers is visualiseren een belangrijk hulpmiddel, omdat zij in beelden denken en dit beter kunnen verwerken dan de talige informatie.
Faalangst
Als je last hebt van faalangst, dan wil je het juist extra goed doen, je wilt graag goed presteren en bent sneller bang om dingen fout te doen. Je ziet erg op tegen een opdracht of toets en kunt blokkeren / een blackout krijgen als je de toets moet maken.
Bij faalangst heb je vaak negatieve gedachten over jezelf, je kunt sneller denken dat anderen je niet aardig genoeg vinden, dat je er niet bij hoort.
Door al deze negatieve gedachten kom je in een neerwaartse spiraal; je ziet er steeds meer tegenop en je bouwt steeds meer spanning op. Je weet zelf niet meer hoe je hier goed uit kunt komen.
Faalangst, hooggevoeligheid en beelddenken zijn nauw met elkaar verbonden.
Bij de begeleiding bij faalangst gaan we op zoek naar waar je goed in bent, waar je kwaliteiten liggen en hoe je die in kunt zetten om je beter en krachtiger te voelen, zodat je minder snel in de neerwaartse spiraal terecht komt.
Rouwverwerking / scheiding
Wat is rouwverwerking? Dit is een proces dat je doormaakt om iets heftigs dat jou is overkomen te verwerken. Het meest bekend is rouwverwerking na het overlijden van een dierbaar persoon, een naast familielid. Maar er is ook sprake van rouwverwerking bij scheiding van je ouders of een ernstige ziekte van een gezins- of familielid. In al deze situaties verandert de leefomgeving om je heen, zijn er vaak veel emoties, moet je hier mee leren omgaan en je leven op een andere manier vorm geven.
Vaak hebben je ouders hun eigen proces en emoties en wil je hun niet lastig vallen met jouw emoties en gevoelens. Maar bij wie kun je dan terecht? Bij wie kun jij je verhaal en je verdriet of boosheid kwijt?
Als coach en vanuit mijn eigen ervaringen hiermee, kan ik jou daarbij goed ondersteunen.
Je kunt bij mij je verhaal kwijt, verdrietig zijn en/of boos zijn. Een plek waar je even stoom af kunt blazen, of gewoon even ‘in een andere omgeving’ kunt zijn om naar zichzelf te kunnen kijken. Hoe ziet je leven er nu uit, hoe zou je het willen, wat kun je zelf veranderen/aanpassen?
Communicatie
Vind jij het spannend om te spreken voor een groep?
Vind je het lastig om je gedachten goed en duidelijk onder woorden te brengen?
Zie je erg op tegen een spreekbeurt of presentatie op school?
Vind je het lastig om duidelijk te spreken tegen de ander?
Wat de reden voor ‘spreekangst’ ook is; een talige oorzaak, moeite met spreken, articulatieproblemen of dat het met zelfvertrouwen of angst te maken heeft, door mijn ervaring van logopedist en kindercoach te combineren kan ik jou hierbij goed begeleiden.
We onderzoeken samen wat jij nodig hebt om met meer zelfvertrouwen te kunnen en durven spreken.
Vanuit mijn logopedische ervaring met het werken met kinderen met een Taalontwikkelingsstoornis (TOS), kan ik ook juist voor kinderen en jongeren met TOS extra logopedische behandeling en ondersteuning bieden.
Tot slot
Ik gun alle kinderen en jongeren om hun eigen kwaliteiten weer te kunnen ontdekken. Dat ze deze kwaliteiten in kunnen zetten in hun dagelijkse leven en zich kunnen ontwikkelen tot een krachtig en sterk persoon. Net zoals de ontwikkeling van de rups naar een mooie sierlijke vlinder.