veiligheid creëren
“Wat is het nut van spelen, tekenen of knutselen tijdens de kindercoaching?”
Een vraag die af en toe gesteld wordt en die heel makkelijk te beantwoorden is:
“Het kind op zijn gemak stellen en te zorgen dat hij/zij zich veilig voelt in de situatie.”
Tijdens het coachingstraject is het belangrijk om het kind te volgen.
Wat vindt hij/zij leuk om te doen? Wil hij tekenen, verven, een spelletje doen of liever gewoon spelen? Waar speelt hij graag mee? Hoe speelt hij met het speelgoed?
Door het kind de keuze te laten maken wat hij wil doen, kan hij iets kiezen waar hij zich prettig bij voelt. Belangrijk daarbij is om het kind te volgen in zijn fantasie, creativiteit en/of spel.
Ik sluit mij aan bij de beleefwereld van het kind en kan zo een veilige omgeving creëren. Een omgeving waarin het kind zich prettig en veilig voelt. Waarin hij zich kan uiten en gevoelens en kwetsbaarheden kan en mag tonen.
Vanuit deze veiligheid kunnen we samen aan het gestelde doel gaan werken.
Zo kan het voorkomen dat we ‘gewoon’ een spelletje Memory of Jenga spelen, een tekening en kleurplaat maken, gaan schilderen of knutselen, …
Of dat we gaan bouwen met de kapla, spelen met het poppenhuis, met playmobil- of dierenpoppetjes, een rollenspel met de knuffels, tenten gaan bouwen, muziek gaan maken, dansen, …
doel
En dit alles met als doel:
veiligheid creëren en van daaruit aan het gestelde doel kunnen werken.
Dat maakt het werken als kindercoach zo gevariëerd en bijzonder!
Met het doel in mijn achterhoofd volg ik het kind in zijn/haar spel.
Elke kind en elke coachingssessie is weer anders en eigenlijk niet voorspelbaar. Zo kreeg ik ooit het mooie compliment dat ik mij mooi kon aansluiten bij het kind:
“je bent kind met het kind”.
veiligheid creëren